Whalewatch en Natural Hot Springs

23 juni 2013 - Tofino, Canada

Rustig ontbijten, douchen en klaar maken voor de dag. Kop koffie drinken en mam even bellen. 23 juni blijft toch een aparte dag. In Nederland regent het pijpenstelen hoor ik van haar. Dan is het vanmorgen bij ons een stuk beter. Wel flink bewolkt, maar een aangename temperatuur en droog. Perfect weer voor ons avontuur op de boot en naar de bronnen.

Om even voor 12 uur melden we ons. Even later krijgen we een kort filmpje te zien over het leven onder water hier in de omgeving en daarna een korte instructie over het hoe en wat van het verplicht te gebruiken zwemvest. Om half 1 legt Ryan, onze captain en gids het een en ander uit over onze tocht en daarna gaan we aan boord van de Starlight. We zijn met z'n negenen en dat vind ik persoonlijk ook genoeg. Zo kan je voldoende van plaats wisselen om foto's en film te maken als de dieren dan eens aan de ene en dan weer aan de andere kant van de boot opduiken.

We zien op deze mooie tocht volop spuitende Grijze Walvissen. Enorme gevaartes zonder rugvin, dus het is vooral opletten op fonteinen die ze uitblazen en dan kan je even later een enorme rug door het water zien klieven en even later de staartvin vlak voor een duik boven water uit zien komen. Net zoals ik 5 jaar geleden al met Tim heb ervaren, blijft het moeilijk om op een schommelende boot op de Pacific Ocean te filmen en foto's te nemen zonder alleen heel veel water te zien. Af en toe lukt het toch om wat shots te maken. Selecteren doen we later wel. Naast de Grijze Walvissen hebben we ook weer enkele Bultruggen gezien. Prachtig! Daarnaast een hele kolonie Stellar Zeeleeuwen. Dat zijn ook flinke gevaartes! Een van de grote vrouwtjes was flink aan het grauwen en snauwen naar een ander. Het zijn net mensen zoals ze zich soms gedragen. Verder op onze tocht hebben we weer Bald Eagles gezien, een heel stel zeevogels waarvan ik de naam niet heb onthouden en Zeeotters, heel in de verte.

Tegen 3 uur naderen we Flores Island. Op dat eiland zijn de Natural Hot Springs met water van soms wel tegen de 50 graden Celsius, aldus Ryan. We hebben tot half 6 om van de aanlegsteiger naar de Hot Springs te lopen, te badderen en weer terug te komen. Dat lukt makkelijk. Het is een klein half uur lopen, enkele reis. De voettocht gaat door een enorm stuk regenwoud met hele dikke Cedartrees. Erg dikke bomen die zich in de loop van vele jaren in de meest vreemde kronkels hebben gevormd.

De Hot Springs zelf? In een rotsige kloof stroomt water in een watervalletje naar beneden om zich vervolgens in enkele bassins tot kleine, maar hele warme badjes te vormen. Het is er echt warm in en ik merk wel dat er even in zetten wel lekker is, maar absoluut niet te lang. Na enkele rondjes klimmen, klauteren en badderen kleden we ons weer om, lopen naar de boot en varen weer weg. Op de weg terug probeert Ryan nog om enkele door anderen gespotte Orka's te vinden. Dat lukt helaas niet. De Willy's zijn door ons vandaag niet te bewonderen. Nog wel enkele Grijze Walvissen en een Zeeotter die op z'n dooie gemak aan het rugzwemmen is.

Het weer wordt steeds slechter en na nog een korte stop bij een arendsnest zijn we tegen half 8 terug bij de aanlegsteiger van Remote Passages. Het is een mooie tocht geweest en we hebben weer veel wilde dieren gezien. Maar ja, die zwart-witjes he?

We hebben kort nog even wat info uitgewisseld met een Engels echtpaar en zijn daarna naar de Campground gereden. Koken, eten, schrijven en laat de regen maar kletteren op het dak. Morgen graag weer droog s.v.p.

Marc