Tofino

22 juni 2013 - Tofino, Canada

We rijden om kwart over 9 van Salmon Point uit Campbell River weg. Het is droog, er is een aangename temperatuur en we zijn goed gehumeurd. Tja, wanneer niet deze vakantie?

We zijn onderweg naar Tofino, aan de westkust van Vancouver Island. Het is een klein, van origine vissersplaatsje, waar zo'n maximaal 4500 mensen leven. Met de toeristen die er bij komen, praat je soms over bijna een miljoen mensen in en om Pacific Rim Provincial Park, waar Tofino ook in ligt. Het is niet een heel groot park en het bestaat voor een heel groot deel uit regenwoud, oerbos en mooie lange stranden. Onderweg nemen we Highway 4, komen door Port Alberni, de stad die zich naast Campbell River ook zalmhoofdstad van de wereld noemt. Zolang we de bergen die we door moeten nog steeds voor ons hebben blijft het flink bewolkt, maar er breken ook steeds grotere blauwe stukken lucht door. Positief teken!

Opeens komen we langs een plek waar we vlak langs de rivierbedding rijden. Een heel groot deel staat droog, maar een klein stukje van de enorme ruimte wordt momenteel nat gehouden door snel stromend water, met de nodige watervalletjes. We hebben weer wat mooie opnamen kunnen maken en zijn daarna doorgereden. Na korte tijd naderen we Pacific Rim PP en is de zon volop aanwezig.

Tegen 2 uur bereiken we vlak voor Tofino Crystal Cove Resort and Campground. Een prachtige Campground en een mooie plek is snel gevonden. Na een kop koffie op de plek, rijden we even naar Tofino zelf. Het zou lopend kunnen, maar daarvoor vinden we het nu net even een beetje te ver. Het is ineens goed warm en zelfs zodanig dat we in korte broek en hemd kunnen lopen.

We lopen vanaf de parking eerst naar het winkeltje waar Tim en ik 5 jaar geleden het kettinkje met walvisstaart voor Marion hebben gekocht. We hebben gekeken of we voor Louise iets dergelijke konden vinden, omdat ze zo gek is van de gekleurde blauwe steen die daar in zit. Er is niet zoiets in de shop, dus lopen we door en komen we uit bij de haven. Daar liggen enkele watervliegtuigen en twee ervan zien we vertrekken. Blijft toch een leuk, maar apart gezicht. Een varend vliegtuig...

Iets verderop is een bedrijf dat allerlei tochten organiseert zoals Whalewatch, bearwatch, etc. Wij hadden in een brochure al iets gezien over een vaar- en wandeltocht naar Natural Hotsprings. We informeren bij Remote Passages en we besluiten morgen de Hotsprings Explorer te gaan doen. Dat betekent dat we een whalewatch gaan doen en ook nog een wandeltocht van 2 kilometer heen en 2 kilometer terug, met daar tussenin de mogelijkheid om tussen de rotsen onder een waterval van ongeveer 2,5 a 3 meter hoogte van natuurlijk warm water te genieten en datzelfde warme water hoopt zich dan op in enkele kleine bassins iets verder naar beneden. Lijkt ons een hele leuke en aparte belevenis. Tijdens de tocht bestaat de kans op het spotten van Grijze walvissen, Bultruggen, Zeehonden, Zeeleeuwen, Zeeotters, Bald Eagles, misschien Zwarte Beren en heel, heel, heel misschien Orka's.

Het toeval wil dat slechts enkele uren daarvoor een groep Orka's is gespot in het water waar wij morgen vertrekken. Dat schijnt vroeg te zijn in de tijd van het jaar, maar voor ons is het altijd op tijd, als we ze maar zien. Al is het er maar eentje die we een tijdje zouden kunnen volgen. Misschien helpt Pa ons een beetje? Morgen zou zijn verjaardag zijn geweest....

O ja, onze campground ligt slechts enkele honderden meters van het Best West Tin Wis Resort. Het hotel waar ik met Tim 5 jaar geleden logeerde. Het kan verkeren....