Vancouver verkennen...

2 juni 2013 - Vancouver, Canada

Man wat heb ik lang geslapen! Om half 11 word ik voor de eerste keer wakker. Toch draai ik me nog een keer om en als ik even voor half 12 weer wakker word, ga ik er meteen uit. Tanden poetsen, scheren...…….Dan dringt het tot me door dat het toch nog wel heel donker is. En nog heel stil op straat, op zondag aan het einde van de ochtend.... Ik schuif een gordijn opzij en.....pikkedonker! Huh? Ja hoor Hulzebos, het is half 12 's avonds! Ik heb nog maar net enkele uren geslapen, al lijkt het al veel langer. Ik ben maar weer naar bed gegaan.

Dan is het vervolgens echt zondagochtend, half 6! Ik kan niet meer slapen en even later zie ik dat Marion ook al wakker is. Jetlag? Hoe dan ook, kop koffie gezet, douchen, aankleden en rond half 8 gaan we bij een tent in de buurt ontbijten. Grote kop latte macchiato voor Jon, Cappuccino voor mij, wat lekkere broodjes erbij en klaar zijn we.

Terwijl we aan het raam zitten te genieten van ons breakfast, zien we de eerste zwervers alweer voorbij komen. Wat zijn het er veel in deze stad zeg! Winkelwagentjes, vuilniszakken, boodschappentassen, rugzakken of gewoon plastic tasjes. Op allerlei manieren slepen ze hun hele bezit met zich mee. De een staart wezenloos voor zich uit, de ander bedelt om geld, weer een ander lijkt een hele theatervoorstelling te geven in haar eentje. Ze zijn van allerlei leeftijden, afkomst, geslacht, etc. Wat mogen wij toch blij zijn met wat we hebben en kunnen!

Na het ontbijt zijn we door de hotelshuttle naar Canada Place Downtown aan de haven gebracht. Vanaf daar zijn we opgestapt op de shuttle naar Grouse Mountain. Met de skyride (grote gondel voor 100 man) naar boven en daar rond gekeken. Er kwamen heel veel mensen moe, bezweet, maar vooral sportief naar boven lopen. Good job! We hebben ze bekeken, maar deze prestatie niet nagedaan. Wel hebben we de 2 Grizzlyberen gezien en deze keer waren ze in actie. Toen ik hier met Tim was lagen die dieren alleen maar te pitten. Nu hebben we ze volop in beweging kunnen filmen. Stoeiend, badend, etend of gewoon rondkijkend. Wat een prachtige kolossen. Daarna even verder rond gekeken naar wat er allemaal te doen was. Een roofvogelshow (die startte voor ons te laat), kabelbanen, helikoptervluchten, wandelen en een lumberjack voorstelling.

Een dame kletste de voorstelling aan elkaar en 2 houthakkers gaven een demonstratie van wat een houthakker allemaal moet doen en kunnen. Dat deden ze op een hele ludieke manier in wedstrijdvorm. Met grote bijlen, handzagen en elektrische zagen, op een water liggende boomstam en ook als apen heel snel een boom in. Wat een atleten! Vanaf Grouse Mountain heb je een prachtig uitzicht over Vancouver en als het helder genoeg is, kan je zelfs een deel van Vancouver Island zien. Het was helder genoeg, dus zijn er heel wat plaatjes geschoten.

Na de gondelrit naar beneden en een korte rit met de shuttle hebben we ons laten afzetten bij Capilano Bridge Suspension Park and Bridge. Er zijn twee hoogtepunten; de grote hangbrug over een redelijk diepe kloof en ook een fraai stuk looproute langs en boven de rand van de kloof. De zogenaamde Cliffwalk. Dat was mooi! Ook Marion vond het mooi, niet alleen de natuur in dit prachtige park, maar ook de Bridge en de Cliffwalk. Ze overwint zichzelf elke keer weer. Hoogtevrees of geen hoogtevrees, ze doet het! I'm proud!

Vanaf Capilano zijn we met de shuttle weer naar Canada Place gereden en vandaar naar Gastown gelopen. Daar heb ik de stoomklok wel op de foto gezet, maar niet zoals ik het had bedoeld. Normaal laat deze klok op elk heel uur stoom opstijgen met bijhorend geluid. De klok is echter kapot en staat stil, maar laat doorlopend wat stoom vrij. Tja, het is zo'n zeldzaam exemplaar, dat er maar enkele mensen ter wereld hem mogelijk kunnen repareren. Vervolgens hebben we een hapje gegeten, via Chinatown terug naar het hotel, koffers pakken, douchen, koffie en schrijven maar. Morgen op tijd op, want dan kunnen om 10.00 uur de camper ophalen. 9 uur de taxi en voor die tijd ontbijten, dus morgen gaan we 'en route'.

Marc

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade