Shuswap Lake District

6 juni 2013 - Salmon Arm, Canada

Wakker worden met stralende zon is een heel goed begin van weer een nieuwe dag. We ontbijten weer lekker in het zonnetje. Na alles te hebben opgeruimd en de camper rijklaar te hebben gemaakt, doen we nog een rondje over de camping. Heel veel groen, wat bloemen hier en daar en heel veel bomen. Langs de camping stroomt een rivier die een snelle stroming heeft. Na wat foto's en stukjes film vertrekken we rond half tien richting Chase.

We rijden langs het Shuswap Lake. Geweldige shots van het meer tussen de bomen door, de begroeide bergen en besneeuwde bergtoppen. We stoppen hier en daar om te filmen en foto's te maken. Marc had gisteren gelezen dat je in Chase de Tree Top Flyers zou kunnen doen. Je gaat dan in een soort van hang in een tuigje aan een kabel over watervallen en wildlife. En zoals de Tree Top al aangeeft, van boomtop naar boomtop. Dit lijkt ons ook wel wat!

In Chase aangekomen gaan we eerst voor een bakkie. Al snel vinden we een coffeeshop (hier gaat het om koffie), alleen een beetje anders dan bij ons. Marc komt daar aan de praat men een man die daar woont. Hij vraagt ons wat we van plan zijn die dag. We vertellen hem van de Tree Top plannen. Van hem horen we dat je dan jezelf ook stukken omhoog moet trekken aan het tuigje, naar een volgend punt. Maar goed dat we dit weten. Deze man, Ivan genaamd, biedt ons aan om met zijn Jeep een stuk de berg op te rijden van waar we een prachtig uitzicht hebben op drie meren. Dit moet je echt weten dat dit uitzicht er is. Maar weinig toeristen zullen hier komen. We besluiten om op zijn aanbod in te gaan, al vind ik het best wel een beetje eng. Het scenario van 'verdwenen echtpaar' spookte toch wel even door mijn hoofd.

Al met al een ritje van toch gauw een half uur, maar zeker de moeite waard. Een geweldig uitzicht! Onderweg vertelt Ivan hele verhalen. Hij heeft zelf veel gezien van de wereld en wil nog steeds meer zien. De tijd heeft hij wel, maar na twee enkelbreuken, zowel links als rechts en verschillende operaties loopt hij moeilijk. Hierdoor is hij al met pensioen. Onderweg komen we door een gebied waar alleen Indianen wonen. Volgens Ivan is er nog steeds strijd tussen de Indianen en de 'blanken' om de grond. De blanken denken dat alles met geld te koop is. Niets is minder waar. Na ongeveer 1,5 uur rijden zijn we terug van ons ritje. Ivan wil zelfs de benzine niet betaald hebben. Met "stuur me maar een kaartje" gaan we ieders onze eigen weg.

We besluiten om de Tree Tops niet te gaan doen en het te laten voor wat het is. Ik ben bang dat mijn schouder dit niet zo leuk zal vinden en Marc denkt over de zijne net zo. We doen nog wat boodschapjes en eten een broodje in de zon. Dan terug richting Salmon Arm. Om drie uur besluiten we een camping op te zoeken en belanden we op Pierre's Point. We hebben weer een geweldig plekje aan het meer. Ik draai gauw een wasmachine vol voor de prijs van 2 dollar. Daarna nog lekker een poosje in de zon gelezen.

Na het eten maken we een toertje over de camping. Halverwege komen we een enorme camper tegen. We komen aan de praat met de eigenaar en vertellen hem dat we onder de indruk zijn. Hij nodigt ons uit om binnen te komen kijken. Nou, ik wist niet wat ik zag! Achterin de camper kun je zo via een laadklep 2 quads naar binnen rijden. Bovenin hangt een kingsize bed dat via een katrol zo naar beneden kan en je van het bed ook twee banken kan maken met een tafel er tussenin. De kamer en slaapkamer kan je een heel stuk (ik denk wel 2 meter) uitschuiven. En er zit een complete keuken in. Jeetje, je kan zo je huis weg doen en hierin leven.

Het voelt zo goed dat de mensen hier zo uitnodigend zijn. Er is oprecht belangstelling voor jou als persoon. Volgens deze man, een farmer, gaan we morgen, maar vooral overmorgen heel veel moois zien. We houden je op de hoogte!

Marion