Humpback day!

20 juni 2013 - Campbell River, Canada

Vanmorgen was het droog toen we opstonden. Ik ben om 7 uur gaan douchen en vanaf dat moment heb ik vrijwel elke keer dat ik buiten was onder de douche gestaan. Met andere woorden; het is amper droog geweest. En toch hebben we vandaag een mooie dag gehad.

We moesten ons om half 9 melden in Telegraph Cove bij Stubbs Island Whale Watching. Daar aangekomen werd er door Captain Geoff en natuurgids Kyle kort verteld wat vandaag de bedoeling was en hoe dat zou gaan. Voor zover dat allemaal van tevoren te voorspellen valt natuurlijk. Om exact 9 uur varen we af met de Kaluta, een boot met een motor die 30 knopen kan halen, ruim 60 kilometer per uur. Beneden een voor- en achterdek, een binnenruimte en toilet. Boven zijn de stuurhut van de captain en een zonnedek. Nou, al die open dekken hebben we voor de zon niet nodig gehad, maar des te meer om te kijken, horen, zien en voelen. De wind, de regen, het water, de bomen, de eilanden en vooral...… de dieren.

We waren nog maar amper een half uur de haven uit toen we de eerste 'spuitgast' al zagen. Een paar honderd meter verderop zwom recht voor ons een Bultrugwalvis. Een Humpback, zoals ze die hier noemen. We zijn dichterbij gevaren, voor zover dit ecologisch en biologisch verantwoord is en wettelijk afgesproken is. We zagen enkele keren die enorme brede rug met een prachtige sierlijke kromming door het water glijden en dan ineens zie je het gebeuren! Zoals vaker op TV of op internet of op foto's te zien is, komt er ineens een machtige brede staartvin boven water. Geweldig gezicht! Een hele mooie vorm en prachtig zwart en wit. Elke Bultrug schijnt zo zijn eigen tekening op zijn staartvin te hebben. Aangezien we vandaag erg veel geluk hebben konden we de verschillende tekeningen op de vinnen erg goed zien. We weten niet precies hoeveel verschillende Bultruggen we hebben gezien, maar het zijn er minimaal 3 geweest. Want op een gegeven moment zijn er in onze omgeving aan 3 verschillende kanten 'blowholes' waargenomen, heel kort na elkaar. Gigantisch!

En dan te bedenken dat er enkele decennia geleden helemaal geen Bultruggen meer te zien waren in de West Canadese wateren. Het ecologisch beleid heeft er mede voor gezorgd dat ze er nu gelukkig wel weer zijn. Zoveel geluk als we hadden met de Bultruggen, zo weinig geluk hadden we met de Orka's. Helemaal 0, niets, nada. We wisten al van tevoren dat we nog heel vroeg in het seizoen waren daarvoor, maar ja, als er vorige week een Orka in de haven van Vancouver is gespot waarom zou er hier dan niet eentje kunnen zijn? Wat we nog wel hebben gezien; veel Bald Eagles, enkele Stellar Zeeleeuwen, een verdwaald hertje, enkele Pacific Harbour Seals, Harlekijn eenden en verder nog verschillende andere soorten vogels. De tocht was ondanks het weer enorm te moeite waard.

Om half 1 zijn we terug in de haven, nadat Kyle onderweg nog een stuk voorlichting heeft gegeven over dat wat we gezien hebben en over de Orka's, voor wie deze omgeving belangrijk leefgebied is en het dus van groot belang is deze omgeving zo gezond mogelijk te houden. We hebben nog even koffie gedronken, brownie erbij, in het winkeltje en het museum gekeken en zijn daarna gaan rijden. Einddoel voor vandaag was Strathcona National Park, maar vanwege het aanhoudende beroerde weer zijn we onderweg tot het besluit gekomen dat we nu (nog) niets te zoeken hebben in dat National Park. We hebben even ten zuiden van Campbell River een mooie campground gevonden; Salmon Point. Hier blijven we twee nachten en hopen op een beetje mooier weer tijdens onze laatste aankomende week. Op basis van de voorspellingen laten we Strathcona NP wellicht helemaal voor wat het is, gaan we waarschijnlijk zaterdag richting Tofino en bepalen daarna op welke dag we naar Victoria gaan. Vooralsnog gaan we de aankomende week nog heel wat raindrops voelen, helaas...…

Vanavond hebben we hier op de campground bij het Salmon Point Restaurant gegeten. Campbell River claimt zalmhoofdstad van de wereld te zijn, dus dan mogen we deze kans op een lekker stuk zalm niet voorbij laten gaan. Het was heerlijk. En Marion heeft er weer een nieuwe diersoort, ik bedoel biersoort bij leren kennen. Seadog, een amberbiertje, gebrouwen in Victoria.

Dan nog even dit als afsluiter voor vandaag; Marion deed tijdens de tocht op de boot een bekentenis. Ik zal niet schrijven wat dat was, maar het had iets te maken  met plassen, wc deksel, natte boel en dergelijke.

Morgen een dagje zonder planning. Ook wel even lekker!

Marc