Banff en omstreken, het WAUW effect!!!

11 juni 2013 - Johnston Canyon Campground, Canada

We worden wakker met een wel heel dicht wolkendek. Voor het eerst ontbijten we in de camper. Het brood, meegebracht uit Fort Steele, proeven we vandaag voor het eerst. Het is heel stevig en lekker.

Gisteren hadden we ons voorgenomen om de Tunnel Mountain Summit te beklimmen en de Banff Gondola te doen. Voor allebei heb je toch wel helder zicht nodig wil het mooi zijn. In alle twee de gevallen heb je boven een geweldig uitzicht. Het zag er echt niet naar uit dat we dit konden gaan doen. Maar tot ons grote genoegen werd het na het ontbijten en douchen steeds beter. We besloten om in ieder geval eerst de klim naar Tunnel Mountain Summit te gaan doen. Met de camper rijden we eerst naar de parkeerplaats. Vandaar starten we aan de tocht van 1 uur heen en 1 uur terug. Het lopen is goed te doen. Steile stukken wisselen zich af met vlakker stukken. Onderweg zijn er verschillende lookouts. Wij besluiten om eerst naar boven te gaan. Eenmaal boven hebben we een fraai uitzicht over het dal en Banff en hele mooie bergen. We maken foto's, filmen en blijven een tijdje genieten van al het moois. En voor de inwendige mens is er...… een banaan! Na een tijdje gaan we naar beneden en we filmen en fotograferen er op los. Het is soms zo verschillend wat de temperatuur betreft. Soms zon en soms helemaal niet, en wel veel wind. Het is heel erg afhankelijk van de kant van de berg waar je loopt. Bij het afdalen geven mijn beide knieën het signaal dit niet zo leuk te vinden. Maar ja, je moet toch naar beneden.

Vanaf daar gaan we met de gondel. Eerst drinken we een bakkie en maken we een sanitaire stop. Dan op naar boven. We gaan met z'n tweeën in de gondel. Je zou ook naar boven kunnen lopen. Een tocht van 8,2 kilometer die vrijwel alleen maar omhoog gaat. Laat maar! Eenmaal in de gondel zien we al veel moois. De bewolking valt reuze mee, dus het zicht is goed. Als we boven zijn gaan we met trappen nog zo'n 500 meter tot het eindpunt. Adembenemend mooi. Marc loopt al grijnzend rond. Heel mooi om te zien. Het is er dan ook zo overweldigend mooi. Dit moet je zien, horen en voelen. Wat is de natuur toch geweldig. Ik ben blij dat we dit niet in het hoogseizoen doen. Er waren nu al mensen teveel. We maken wat foto's van anderen en anderen van ons samen. Een stel dames uit Indonesië wil samen met ons op de foto. Toe maar hoor. Marc met z'n harem.

Als we naar beneden lopen zien we een best groot beestje. Dit blijkt een hele grote Marmot te zijn. Hij staat zowel op de foto als op de film. Ook zien we de Golden Mantled Squirrel, een soort Eekhoorn en een Columbia Ground Squirrel, die er uitziet als en soort hamster. Ook de Bighorn Sheep lieten zich zien. De hele grote met hoorns tot de net geboren lammetjes. Ja, dit is ook wildlife! Als we daar alles gezien hebben gaan we de camper weer opzoeken en rijden richting Norquay, een mooi uitzichtpunt in een skigebied. Dit gaat best steil omhoog. Op zich weer een mooi plaatje, maar het haalt het niet bij de vorige twee. Zijn we al te verwend?

Dan wordt het toch echt tijd om een camping met ons bezoek te vereren. Gisteren hadden we al wat uitgezocht en onze voorkeur ging uit naar Two Jack Lakeside. Een kleine natuurlijke camping. Eenmaal op weg zien we weer een aantal auto's en campers stoppen. Bingo! Denken we en we stoppen en ik stap uit. Ik zie nog net een zwarte beer en net als ik wil gaan filmen rent hij terug het bos in. Heel erg jammer, hopelijk krijgen we nog en kans. Bij de camping aangekomen blijkt er geen plaats te zijn. Van de 74 plaatsen zijn er maar 35 open en 12 daarvan voor de campers. Dus dat wordt door rijden naar Johnston Canyon. Hier naar toe krijgen we nog het genoegen een Elk, een groot soort Hert, vlak voor ons te zien en vast te kunnen leggen op de gevoelige plaat. Mazzel toch? Op de camping aangekomen is er plek genoeg. We zoeken een plekje uit naar onze zin. Het zijn ruime plekken midden in het bos. Gauw eten gekookt, we hadden best trek en het werd een makkelijke maaltijd. Rauwkost, karbonade en een mix van 3 soorten aardappels, ook zoete. Die hebben we opgebakken en daarna hebben we ons laatste bakje yoghurt ijs als toetje gegeten.

Voor morgen zijn er alweer een paar mooie bestemmingen uitgezocht. We blijven smullen van al het moois. Zeker ook van alle dieren die we al hebben gezien. Ze leven hier in het wild en het is elke keer weer genieten als je ze daadwerkelijk ook gaat zien. Morgen beertjelief please?

Marion