Whistler. Dat was pieken vandaag!

18 juni 2013 - Whistler, Canada

De tijd vliegt als ik besef dat we heel lang naar deze reis hebben uitgekeken en er nu al weer 2,5 week om is van de 4 die we voor ons hadden. Maar wat een geweldige reis en wat een heerlijk genieten is het toch. Alhoewel het er vanmorgen totaal niet naar uitzag dat we konden doen wat we hadden gepland en gelukkig toch ook hebben kunnen doen. Het heeft vannacht flink geregend en tot vanmorgen ongeveer half 11 is er geen blauw stukje hemel te zien geweest. Aangezien we toch ook wat boodschappen wilden doen en ook wat van het plaatsje Whistler wilden zien, zijn we rond 11 uur toch die kant op gegaan. Mooi weer, lelijk weer, maakt niet uit. We gaan!

Op enkele hele grote parkeerplaatsen aan de rand van de doorgaande weg kunnen we al zien waar de RV parking is. Er staat al een hele verzameling en we zetten er 'de onze' gewoon bij. Vrij parkeren. Heerlijk stadje! We lopen het, voor het overgrote deel, autovrije centrum in en het ziet er gezellig, toeristisch en met vele herinneringen aan de Olympische Spelen van 2010, uit. Hier heeft Nicolien Sauerbrij dus haar gouden plak gewonnen met snowboarden. Heel veel verwijzingen zijn er naar allerlei winterse activiteiten. In Whistler lijkt het een soort Adrenaline City te zijn. Skiën, snowboarden, hondenslede rijden, snowmobile, etc. Maar ook nu is er veel activiteit. Vooral heel veel mountainbikers die in vol ornaat rond rijden en lopen komen van of onderweg naar een van de ''trails". We zien ze met de skilift naar boven gaan, de berg op. Het is een mooi gezicht. Afwisselend is er in de lift steeds plaats voor 4 mensen, 4 fietsen, 4 mensen, etc. Als je dan beneden staat en ziet hoe hard en vanaf hoe hoog en met welke stunts ze naar beneden komen, dan vraag je je soms af of deze gasten levensmoe zijn. Ook vanuit de gondellift waarmee wij naar boven zijn gegaan, Whistler Mountain op, kan je de mountainbikers vanaf grote hoogte naar beneden zien suizen, over soms heel erg nauwe bospaadjes. Je moet het lef maar hebben!

Wij hebben de makkelijke weg gekozen en hebben tickets voor 'the peak-to-peak-experience' gekocht. Daarmee ga je eerst naar boven Whistler mountain op dan van de piek van Whistler Mountain naar de piek op Blackcomb Mountain en in omgekeerde volgorde terug. Op de heenweg naar boven zien we onder ons in het bos op een open plek een zwarte mama beer met jong lopen en vanuit de Peak-to-peak ver beneden nogmaals een volwassen zwarte beer. Het blijft mooi!

Vanaf beide toppen hebben we weer prachtige vergezichten mogen meemaken. De verschillende luchtsoorten maakten het mooi en onheilspellend tegelijk. Aan de ene kant was het prachtig helder, op een andere plek flink bewolkt met blauwe lucht er tussendoor en aan weer een andere kant was de lucht zó grauw en donker dat die wel enorme regenbuien moest bevatten. Wij hebben het gelukkig droog gehouden en zelfs heel veel zon gehad. Dat was in verhouding met wat we vanmorgen meekregen een heerlijke bonus. Zelfs nu ik aan het schrijven ben (+/- 19.00 uur) schijnt er nog een flauw zonnetje en zit ik lekker buiten.

Vanuit Whistler hebben we mam nog even gebeld. Het gaat goed met haar, ondanks de enorme hitte in Nederland momenteel. Gisteren was het er 38 graden en vandaag 35 of andersom. Ik ben blij dat wij hier zijn en aangenaam weer hebben. Carpe Diem!

Marc