Een grijze dag met mooie kanten...

14 juni 2013 - Mount Robson, Canada

We worden wakker met regen en alles ziet er grijs uit. Grijzer dan grijs kan bijna niet! De bergen zijn er en het is dat we het weten, maar...…..niet te zien. We moeten voor het douchen een onmeunig eind lopen, dus besluiten we in de camper te douchen. Dit voor de eerste keer. Nou, het gaat prima hoor! We hebben besloten om niet nog een nacht hier te blijven. Het vuile water eruit en schoon water in de tank en daarna checken we uit. In Jasper zoeken we een wasserette op om onze was te doen. Dit schijnt hier heel normaal te zijn, want op de campings is bijna geen gelegenheid tot wassen. Tot onze verbazing kunnen we hier gebruik maken van een computer. Marc stuurt nog even een update naar het thuisfront en daarna gaan we ergens een kop koffie drinken. We doen nog wat boodschappen en gaan dan alles weer op de plek leggen in de camper.

Ons doel is om eerst Lake Medicine en dan Maligny Lake met een bezoekje te vereren. We zijn koud onderweg als we zien dat iemand naar boven wijst. Boven op een plat stukje onderaan een berg zit een zwarte beer. Wij stoppen en achter ons nog een auto. Iedereen met de camera in de aanslag. De beer vindt het wel goed en graast lekker verder, tot een hond blaft vanuit de auto achter ons. De beer spitst zijn oren en begint te grommen. Gelukkig is de afstand groot genoeg. We stappen in en rijden verder.

Onderweg krijgen we waarschuwingsborden voor Kariboes. Deze borden hebben we vaker gezien, maar nog nooit een Kariboe. Maar even later dus wel! Wat een mazzel! En wat een gewei heeft zo'n beest! Je moet hier echt niet mee in aanraking komen, want je wordt doorboort! Ondertussen gniffelen we dat we ook dit weer te zien krijgen. Meneer of mevrouw Kariboe trekt zich nergens wat van aan en eet zijn buik vol, terwijl wij op een meter of 3 a 5 foto's schieten en filmen. Genieten is dit! Dan weer hup, de camper in en verder maar weer.

Het giet met bakken de lucht uit. Bij Medicine Lake stoppen we niet en gaan verder naar Maligny Lake. Op de parkeerplaats eten we eerst een broodje in de hoop dat het ondertussen droog wordt. Dat gaat voor even lukken, dus hup naar het meer. Ja, het plaatje uit het boek lijkt er nu niet op. We schieten plaatjes en besluiten dan om geen wandeling te maken. Nat worden is tot daar aan toe, maar het heeft voor ons geen meerwaarde nu het meer er zo troosteloos bij ligt. Jammer, maar geen man overboord.

We rijden de weg naar Jasper terug, want bestemming meer is einde weg. Vanuit Jasper rijden we naar Mount Robson en hier naar toe hebben we de mazzel om een moeder beer met drie echt heel kleine babies nog te spotten op zo'n 5 tot 7 meter afstand. Prachtig!

In de auto wil ik nog reageren op een mailtje van onze Es. Ze heeft haar laatste werkdag er op zitten en heeft een geweldige eindbeoordeling gekregen voor haar drie maanden inval juf bij de kleuters op de Borgloschool. Ik zie echter dat ik nog een halve batterij vol heb. Aangezien ik nog niet weet of we op de camping stroom hebben, wacht ik nog even af. Dit is maar goed ook! Op Robson Meadows Campground is geen stroom beschikbaar. Dit is op veel campings het geval en ook het bereik is vaak niet of nauwelijks aanwezig. Gelukkig mogen we in het kantoor van de camping de telefoon opladen. Ik zag dat ik van Kai ook een sms'je binnen had, maar ik ga hier morgen op reageren, want het is daar nu midden in de nacht. De sms'jes komen veel later binnen dan ze verstuurd worden, dus reageren kan vaak pas een dag later. Voor nu is het op voor vandaag wat het nieuws betreft. Zo lekker koken en smullen?!

Marion