Wat een prachtige dag!

8 juni 2013 - Creston, Canada

Hoogtepunten volgen elkaar in snel tempo op. Het ene stuk natuur is nog mooier dan het andere. Maar laat ik bij het begin beginnen. Uniek voor onze vakantie tot nu toe; we hebben de wekker gezet! Half 8 loopt ie af en aangezien we allebei nog in diepe rust waren, was dat prima. We wilden redelijk op tijd weg, omdat we een flinke rit voor de boeg hadden en onderweg ook de gelegenheid wilden hebben om te stoppen, te kijken, foto's te maken, een stuk te lopen, whatever. Zo gezegd, zo gedaan! Na opnieuw een ontbijt in de zon rijden we om 9 uur de campground af. Na nog geen 5 minuten rijden stoppen we alweer. Wat we gisteren niet hebben gezien, zien we nu wel, omdat we het tegemoet rijden. Een prachtige waterval die slechts zo'n 25 meter van de weg van de berg af stroomt. Geweldig gezicht! Foto's, filmen, genieten en hup, daar gaan we weer!

Even verderop in het stadje Nakusp gaan we bij de plaatselijke Esso ons vuilwater lozen. Op de campground was geen sanidump, hier wel. Tanks leeg, koffie mee en back on the road again. We rijden richting Nelson en dan naar Creston,onze volgende overnachtingsplaats. Onderweg rijden we het ene moment langs prachtige meren, het volgende moment in een prachtig dal, maar soms ook over flinke bergpassen. Regelmatig stoppen we om foto's te maken en te filmen. Marion babbelt onze reallife soap aan elkaar en ik ben o zo blij met mijn nieuwe fotocamera. Prachtige plaatjes voor mooie herinneringen.

Marion stelt voor om ergens onderweg nog een stuk te gaan lopen, als er tijd genoeg voor is. De eerste mogelijkheid die daarvoor aantrekkelijk lijkt is in Nelson of omgeving. Daar komen we rond half 1 aan en melden ons bij het Visitor Centre. We krijgen uitleg over de mogelijkheden, die in Nelson en directe omgeving niet naar onze smaak zijn. Wel lijkt een mooie gelegenheid even voor Creston te zijn. Dat gaan we doen, dus lopen we alleen even door Nelson Downtown (centrum) voor natuurlijk een bak koffie en enkele pogingen dollars te pinnen. Dat laatste is lastig, omdat er maar bar weinig banken het Maestro logo voeren en dat staat nu juist op de meeste Nederlandse bankpassen. Gelukkig hebben we nog wat cash en ook onze creditcards nog. Daarmee kunnen we betalen en ook pinnen. American Express wordt trouwens vaak niet door winkels en andere ondernemers geaccepteerd. Vreemd, voor een betaalkaart uit het land dat je buurland is en dat zichzelf het machtigste land ter wereld noemt.

Na Nelson rijden we verder door de Kootenay Valley richting Creston. Onderweg moeten we over de Kootenay Pass, een bergpas die behoorlijk stijgt qua weg, maar die even zovele prachtige uitzichten geeft. Het levert Marion af en toe echter wel enige frustratie op dat de uitzichten met grote regelmaat worden belemmerd door bomen, waardoor ze niet kan filmen wat ze wil filmen. Ach, de meeste beelden nemen we in ons zelf op en als ze mooi genoeg zijn, vergeten we ze nooit meer.

Onderweg naar de top gaan enkele auto's voor ons behoorlijk op de rem, dus wij ook. Waarom? Omdat aan de wegkant van de berg een groepje 'Dallsheep' zich vlak langs de weg ophoudt en heel gemakkelijk de berg opklimt. Een verrassend en leuk gezicht. We konden ter plekke goed aan de kant stoppen en hebben natuurlijk weer even foto's en film gedraaid. Daarna verder en even later staat er vlak langs de weg een vos te kijken. Ik rij te hard om nog op tijd te kunnen stoppen en keren kan hier niet. Marion baalt, want ze had Reintje ook op de film willen zetten. Onderweg komen we nog een bord tegen dat waarschuwt voor Kariboe's op of langs de weg. We hopen dat we ze tegenkomen, maar helaas. Op de top van Kootenay Pass nog kort een stop voor wat foto's en dan door naar Creston.

Vlak voor Creston is er een kans voor een mooie wandeling. We hebben daarvoor uitgekozen; Creston Valley Wildlife Area, een 17.000 hectare groot 'wetland' gebied. Watertjes, moerassen, planten, dieren, waaronder veel vogels 256 soorten om precies te zijn. We hebben er verschillende van gefotografeerd. Opnieuw ben ik heel blij met onze fotocamera. Wat een shots! Na een wandeling van ruim anderhalf uur zijn we weer terug bij het beginpunt.

We rijden naar een van de campgrounds die Marion gisteren al had geselecteerd en komen uit bij Scottie's Campground and RV Park. Een leuke kleine camping, waar we zo aan onze wraps gaan beginnen. Frozen Yoghurt na, koffie en dan schrijven. Morgen weer een hopelijk net zo mooie rit richting Radium Hot Springs.