(over)donderende watervallen, waaronder The Helmcken Falls. Ge-Wel-Dig!!!

16 juni 2013 - Clinton, Canada

We worden voor ons doen laat wakker, kwart voor 9. Hup, er uit en klaar maken voor de dag. Even na 10 uur rijden we van de campground af. We zijn blijkbaar al een van de laatsten, want veel vannacht nog bezette plekken zijn al verlaten. Veel toeristen komen denk ik naar deze campground om te hiken en te varen. De hikes die vanaf hier vertrekken hebben niet onze voorkeur en gisteren hebben we al besloten om vandaag linea recta af te reizen naar de watervallen met de lieflijke naam The Helmcken Falls.

Na drie kwartier hobbelen zijn we er en wat er zich dan voor onze ogen ontvouwt is werkelijk fenomenaal! Wat prachtig, wat een schouwspel, wat een geweldige natuur! Deze watervallen zijn de mooiste die ik ooit in levende lijve heb gezien. We kunnen niet genoeg genieten en schieten weer heel veel plaatjes. Na een half uur gaan we verder, al had ik hier rustig uren kunnen gaan zitten en in alle rust genieten. Ons programma laat dat echter niet toe.

Next stop; The Dawson Falls! we vragen ons af of we dit wel moeten doen, omdat er naar ons idee weinig kans is dat de Helmcken Falls overtroffen worden. Maar The Dawson Falls zijn ook prachtig! Zo enorm hoog als de Helmcken Falls zijn (3x zo hoog als de Niagara Falls!), zo breed zijn de Dawson Falls. Ook hier enorm veel natuurschoon en oerkracht van het water.

Dan verder naar The Wells Grey Guestranch. Jimmy Vollenbroek heeft ons aangeraden hier naartoe te gaan om een stuk te gaan paardrijden. Ja ja, M & M te paard. Zie je het voor je? Je zou volgens Jimmy een stuk natuur in dit park gaan zien op een manier die je anders nooit zou beleven. We zijn benieuwd. We komen aan rond half 1 en zien een briefje op de deur van het kantoor. Opened from 8-11 AM and from 4-8 PM. Jammer, maar helaas. Voor ons geen paardrijtocht. We kunnen dus niet vertellen hoe we dat hebben ervaren, maar één ding is zeker; we zullen geen zadelpijn of spierpijn in ons achterste krijgen. Ook wel prettig!

Onze laatste voorgenomen stop in Wells Grey NP is bij de Spahatz Falls. Jazeker, opnieuw een waterval. Kort gezegd; opnieuw verrassend mooie natuurpracht. Daarna rijden we door naar het Visitor Centre om wat informatie te halen over de tocht die we verder nog aan maken de aankomende dagen. Geplande volgende nachtstop volgens de routeplanning van Jimmy is in de buurt van Lone Butte en de dag daarna richting Whistler.

Voor we bij het Visitor Centre zijn meld ik Marion dat ik intussen smacht naar een kop koffie. Het is al 1 uur geweest en ik heb nog geen bakkie gehad vandaag. ik begin bijna afkickverschijnselen te krijgen. Bij het binnen rijden van Clearwater zit een restaurant dat er naar ons idee goed uit ziet. We hebben lekker buiten in de zon genoten van een hele grote mok Cappuccino met wat lekkers erbij en dan kunnen we er weer even tegen. Vlak voor we verder gaan heeft Marion Luit nog even gebeld en over en weer kort de stand van zaken uitgewisseld. Daarna bij het Visitor Centre info gehaald en onderweg naar Lone Butte.

We rijden het eerste stuk nog weer door prachtige natuur, maar daarna wordt het minder qua natuur, al blijft het mooi, maar vooral ook qua weer. Op een gegeven moment giet het en onweert het. Tijdens nog even een korte stop in een droge periode beklimmen we een pad naar een zogenaamde Firetower. In het Cariboo Provincial Park staan er daar elf van en het doel ervan is dat men eventuele bosbranden zo spoedig mogelijk signaleert en aanpakt. De toren is ook voor publiek toegankelijk en we hebben er kort rond gekeken en vergezichten bewonderd. We zijn echter snel weer naar beneden gegaan, want de donkere lucht die onze kant op kwam voorspelde niet veel goeds, maar wel een heleboel water. Even later reden we met de auto dwars door de dikke buien heen.

Bij het plaatsje Clinton zijn we gestopt en hebben we een prachtige plek op Clinton Pines Campground. We zijn Lone Butte voorbij gereden, omdat we geen zin hadden om in het regengebied te blijven hangen. Nu zijn we dus een stuk voor op de geplande route en willen we morgen richting Whistler gaan. We zullen zien hoe het verder loopt. Voor ons was vandaag duidelijk dat Wells Grey het park van de watervallen is.

Marc